Problemen in de opvoeding hebben nogal eens een link met stress bij de ouders. Aangezien veel ouders momenteel last hebben van stress is de kans groot dat deze zich vertalen naar de opvoeding, maar ook naar de kinderen zelf. En ook de kinderen voelen de spanning. Het is vreemd niet naar school te hoeven, niet of minder met vriendjes te spelen. Alsmaar met z’n allen bovenop elkaar. Dat is normaal al lastig, maar zeker in deze tijd.

Kwetsbaarheid

Extra kwetsbaar in dit opzicht zijn de gezinnen waar ook nog andere problemen spelen. Bv. financiële zorgen, zorgen om dierbare familieleden (opa’s en oma’s). Werkstress is er ook: van de werknemers die nog wel werken wordt over het algemeen meer gevraagd, degenen die thuis zijn, moeten vaak tussen de bedrijven door allerlei dingen regelen, thuis achter de computer, soms met gillende kinderen op de achtergrond…… Er wordt al voorspeld dat huiselijk geweld zal toenemen, relatieproblemen zullen ook eerder opspelen.

Juf spelen

En dan wordt er ook nog gevraagd om juf/meester te spelen. Helpen bij het huiswerk van je kids. Voor sommige ouders een interessant gegeven, maar voor de meeste mensen toch lastig, o.a. omdat je zelf  andere lesmethodes hebt gehad. Maar als je zelf destijds moeite had met leren en blij bent dat dit niet meer hoeft, zit je hier niet op te wachten. En die ouders zijn er ook.

Daarom wat kleine tips om het jezelf wat minder lastig te maken:

  1. Maak iedere dag een planning en maak afspraken over dingen die steeds terugkomen.
  2. Laat de kinderen meedenken bij het maken van de planning.
  3. Wees duidelijk in wat je graag wilt en beloon goed gedrag
  4. De planning is ter ondersteuning, je mag ervan afwijken indien nodig.
  5. Accepteer dat niet alles goed gaat.
  6. Probeer rustig te blijven, ga even naar buiten als het echt niet meer gaat.
  7. Laat je kinderen elke dag even buiten spelen in de tuin.
  8. Laat ook de kinderen meehelpen met kleine klusjes en complimenteer ze daarvoor ruimschoots (verbetert de sfeer én je hoeft het zelf niet meer te doen)
  9. Doe klussen waarbij je moet nadenken vooral in de rustige uren (bv. als kinderen op bed liggen)
  10. Doe elke dag een spelletje met de kinderen of iets anders wat zij heel leuk vinden.
  11. Hou zoveel mogelijk vast aan de dagindeling (op tijd opstaan, op tijd naar bed, vaste etenstijden).
  12. Maak er een spelletje van om elke dag iets positiefs/leuks te bedenken, of zoek op internet naar een positieve spreuk en hang die op de koelkast. Lees dat citaat enkele keren per dag, het kan je helpen.

Wil je eens sparren over jouw situatie?

Dat kan ook telefonisch, via skype (in combinatie met een mailtje waarin je je vraag beschrijft). In 200-300 woorden beschrijf je je dilemma, vraag of probleem, zodat ik snel even kan lezen waar het over gaat. Ik vraag hierbij wel om vóóraf te voldoen (€ 65,00). Mail mij snel : info@interpunctie.nl of bel 0413-310795.

Het kan (ook tijdens de coronaperiode) ook in mijn praktijk mits u gezond bent. Zie voorwaarden en tarieven