Ruis in de communicatie

ruis

Ruis

Een radio kan ruis vertonen in het geluid. Dat betekent dat het geluid niet goed doorkomt.

Maar zo kan dat ook in communicatie. Ik stond een keer te praten met iemand die niet erg leek te luisteren. Continue keek hij rond, blijkbaar op zoek naar iemand. Het is natuurlijk niet netjes, maar dat is ook “ruis”. Mijn verhaal kwam niet binnen. De meeste mensen herkennen  zoiets wel.

Niet de prater maar de luisteraar controleert.

De luisteraar is “de baas”, hij/zij bepaalt om al dan niet te luisteren, eigen interpretatie toe te voegen, boodschappen te beoordelen als belangrijk of onbelangrijk. Je ziet vaak dat mensen in hun hoofd al bezig zijn met het geven van een antwoord, waardoor ze vergeten naar de ander te luisteren. Dan missen ze essentiële dingen.

De invloed van emoties

Emoties hebben grote invloed. Wanneer de luisteraar ondertussen alleen maar bezig is te bedenken dat het echt niet zijn fout was (of zichzelf bekritiseerd of beledigd of stom voelt) worden de emoties de baas over de communicatie.

Emoties zijn lastig

Emoties kunnen lastig zijn: je hart klopt sneller, je ademt oppervlakkig, het zweet breekt je uit en bloost. Bij langer durende spannende tijden kun je depressief raken of een burn-out krijgen. Maar wil dat zeggen dat je de emoties moet onderdrukken?

Onderdrukken

Onderdrukken van emoties heeft juist het omgekeerde effect: ze worden groter en spatten alle kanten op (alsof je een bal onder water drukt). Emoties zijn lastig en worden alleen moeilijker bij onderdrukken.

Nuchterheid

Door er nuchter naar te kijken, te benoemen wat er gebeurt, krijg je vat op de emoties en worden ze beter beheersbaar. Dat leer ik mensen o.a. in de cursus assertiviteit.