Home » Cursussen/stress » Uw assertieve rechten en tips

Uw assertieve rechten en tips

hamer

ass3 Dit zijn uw assertieve rechten:

1. U hebt het recht om zelf te oordelen over uw gedrag, gedachten en gevoelens. Voor de consequenties bent u alleen verantwoordelijk.

2. U hebt het recht om geen excuses of verklaring voor uw gedrag te geven.

3. U hebt het recht zelf te bepalen of u een oplossing moet zoeken voor andermans problemen.

4. U hebt het recht om van mening te veranderen.

5. U hebt het recht om fouten te maken en er zelf verantwoordelijkheid voor te dragen.

6. U hebt het recht om iets niet te weten.

7. Het is niet nodig dat anderen u aardig vinden om met hen samen te kunnen werken/om te gaan.

8. U hebt het recht om onlogisch te zijn bij hjet nemen van beslissingen.

9. U hebt het recht om iets niet te begrijpen.

10. U hebt het recht om te zeggen “Het kan me niet schelen”.

Als dit lastig voor u is kunt u zich opgeven voor de cursus assertiviteit, die regelmatig wordt gegeven. De cursus is aanzienlijk aangepast zodat deze voortaan slechts 4 avonden vraagt. U kunt het meeste thuis doen. Abonneer u op het e-magazine over assertiviteit, als u op de hoogte wilt blijven.

 ass3Stappen voor assertief gedrag:

1.Weet wat je wilt. De afweging van jouw belang tegen dat van de ander, moet je van tevoren maken. Kies het standpunt waarbij je je goed voelt. Laat je keuze niet bepalen door de schroom die je voelt om het te moeten zeggen.

2. Zeg wat je wilt. Breng je opstelling als een feit, niet als een voorstel. Besef dat iets lastigs vragen geen agressieve actie is, maar iets heel normaals. Geef geen argumenten, dat zou suggereren dat er ruimte is voor discussie.

3. Zeg kort en vriendelijk wat je wilt. Laat merken dat je beseft dat de ander door jou een probleem krijgt (dat hoeft niet altijd zo’n groot probleem te zijn als jij wellicht denkt). Je kunt die zorg concreter maken door de ander te adviseren over de mogelijke oplossing van dat probleem.

4. Blijf consequent in woord en gedrag. Kom niet terug op wat je zei te willen, noch in gedragingen. Je wilt niet de indruk wekken dat je standpunt niets voorstelde. Je hebt het immers goed overwogen.

5. Verhoog je assertiviteit door onbevredigende sociale situaties achteraf te analyseren. Wat had je anders kunnen doen? Probeer bij wijze van experiment eens extra assertief te zijn op een plek waar het er niet zo toe doet. Winkels en restaurants zijn een mooi oefenterrein voor assertiviteit.

ass3Problematische situaties
Je kunt in netelige gesprekssituaties terecht komen, maar ook daar zijn altijd uitwegen:

  • Bedenk dat je niet op elke vraag ogenblikkelijk antwoord hoeft te geven.
    Je mag er best over nadenken
  • Je hoeft niet op elke vraag antwoord te geven.
    Misschien omdat het een inbreuk op je privacy is, wens je er niet op in te gaan.

Als je gesprekspartner onvriendelijk is, of je provoceert?
Allereerst, ga niet mee in de onvriendelijkheid. Een goede aanpak: reageer afstandelijk. De ander krijgt dan geen vat op je. Een voorbeeld:
“We hebben een probleem. Hoe lossen we dat op?”